بهبود کیفیت

بهبود کیفیت

این واحد بر حسب دستور معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اواخر خردادماه سال 89 در بیمارستان  شروع به کار نموده است که در حال حاضر واقع در طبقه دوم فاز2 تحت نظارت مستقیم مدیرعامل بیمارستان است.
تمام تلاش بیمارستان رضوی دریافت درجه یک عالی اعتباربخشی ملی به دلیل انتساب این مرکز درمانی به بارگاه منور رضوی بوده و محوریت تلاش‌های شبانه‌روزی مسئولان و کارکنان این بیمارستان در رسیدن به این هدف والا، ارتقاء سطح خدماتی است که به بیماران و مراجعان ارائه می‌شود. طی این برنامه‌ریزی، اقدامات اساسی در راستای چشم‌انداز، رسالت و اهداف کلان برنامه ریزی و اجرا شده است. همچنین رویکرد و تمرکز بر روی ایمنی بیمار، بهبود مستمر کیفیت و ارتقاء سلامت می باشد.
تعهد ما دراین بیمارستان ارائه بالاترین سطح مراقبت های درمانی و خدماتی که فراتر از انتظارات شما باشد است بخش بهبود کفیت ما قلب تپنده این تعهد است که با استفاده از داده های قوی و همکاری تیمی و احترام عمیق به بیمارانمان ، به طور مداوم در تلاش برای ارتقاءاستانداردها درمانی ، ایمنی بیماران و تجربه کلی بیمارانمان است ، مامعتقدیم که کیفیت یک مقصد نیست ، بلکه یک مسیر مداوم از یادگیری ، ارزیابی ونوآوری است
 در حال حاضر استانداردهای اعتبار بخشی ملی جهت ارتقای کیفیت ارائه خدمات و ایمنی بیمار در راستای اهداف وزارت بهداشت، در این واحد در حال اجرا می باشد. همچنین سایر استانداردهای حوزه کیفیت
  • استانداردهای اعتباربخشی بین المللی
  • استانداردهای اعتباربخشی ملی درجه عالی  
  • استاندارد مدیریت یکپارچه- IMS(ISO9001, ISO18001, ISo14000
  • استاندارد آموزش ISO10015
  • استاندارد مدیریت انرژی ISO50001
  • استاندارد مدیریت امنیت اطلاعات ISO27000
  • استاندارد ایمنی و بهداشت تغذیه ISO22000 وHACCP
  • استانداردهای اعتباربخشی بین المللی

جهت ارتقاء کیفیت سازمان پیاده سازی شده است

کنترل مستندات  و مدارک و اصلاح فرآیند

  • کد گذاری کلیه مستندات بیمارستان مطابق با دستورالعمل کدگذاری مدارک و نظارت بر بازنگری مستندات و توزیع آن و جمع آوری اسناد منسوخ و از رده خارج مطابق با روش اجرایی کنترل مدارک و مستندات
  • طراحی فرآیندهای بیمارستان منطبق بر اصول بهبود کیفیت، نظارت بر فرایندهای سازمانی و ارائه پیشنهاد جهت بهبود فعالیتهای سازمانی
  • تهیه خط مشی ها و روش های اجرایی و دستورالعمل های کاری بخش ها و واحد های بیمارستان با همکاری مسئولین و مدیران مربوطه
  • ایجاد نظام گزارش دهی خطاهای پزشکی و غیرپزشکی در بیمارستان با همکاری واحد ایمنی و بهداشت حرفه ای
  • همکاری با کارشناسان واحد اداری در زمینه ارزیابی عملکرد، تهیه شرح وظایف

ممیزی داخلی

  • در گامی دیگر، واحد بهبود کیفیت در ممیزی داخلی بیمارستان رضوی بر صحت پیاده سازی استانداردها نظارت می‌کند و آنها را سامان می بخشد. بازدیدهای مدون درون سازمانی توسط این واحد برنامه ریزی شده و گزارشات منظم از بازدیدها و ارزیابی های داخلی به منظور ارتقاء نقاط قابل بهبود، تدوین و به مدیران مربوطه منعکس می شود که نظارت بر تمامی امور اعتباربخشی بیمارستان صورت می گیرد. به عبارت دیگر جهت ممیزی داخلی فعالیت های ذیل انجام می شود؛
  • برنامه ریزی منظم جهت بازدید های درون سازمانی از بیمارستان
  • مشارکت در ممیزی داخلی بیمارستان در راستای استانداردهای پیاده سازی شده
  • تهیه گزارش ممیزی و پیگیری اقدامات اصلاحی
  • تدوین گزارش منظم از بازدید ها و ارزیابی داخلی

 استفاده از خرد جمعی

لازمه اعمال مدیریت صحیح، داشتن نگاهی جامع و علمی به موضوعات مختلف و لازمه موفقیت مدیر آن است که به تنهایی تصمیم نگیرد و تصمیمات اتخاذ شده براساس خردجمعی باشد. تصمیم بسیار عالی هم بر پایه خرد جمعی و مشورت اتخاذ می شود.

همچنین حضور رؤسای سابق و کنونی دانشگاههای علوم پزشکی مشهد و نیز فرهیختگانی از جامعه پزشکی کشور در جلسات هیأت علمی این مجموعه توانسته بر غنای علمی آن بیفزاید.

جلسات مدیریت و رهبری مجموعه  بیمارستان رضوی با حضور تمامی مدیران و مسئولان ارشد واحدهای اجرایی بی وقفه حسب تقویم جلسات و بر اساس استاندارد های اعتباربخشی و شرح وظایف برگزار شده که طی آن پس از بحث و تبادل نظر بر روی موارد اجرایی، تصمیم های جمعی اتخاذ می گردد.

نتیجه گیری : سفری بی پایان به سوی تعالی

 مادر بیمارستان بهبود کیفیت را یک پروژه تعریف شده با تاریخ پایان نمی بینیم ؛ بلکه آن را یک تعهد سازمانی دائمی می دانیم که باید در بیمارستان هر فعالیت برای تمام کارکنان نهادینه گردد .

نام و نام خانوادگی مدیر واحد بهبود کیفیت: مهسا ابریشمی مدرک تحصیلی: کارشناس ارشد مدیریت

مسئول پیگیری امور بیماران : معصومه حبیبی مدرک تحصیلی : کارشناس پرستاری